مقدمه بخش «هفت و نیم»
وارونگی خیال
::
18 خرداد 1401 ::
ماهنامه «برش های کوتاه»:
شناخت زبان سینما اهمیتی دارد که اگر خوب به آن توجه نشود، در تبیین وجوه هنری آن در هر برهه از زمان مشکلاتی رخ خواهد داد و این اتفاق ناگوار در حال محقق شدن است. در مقایسه با شمایلی که امروزه سینما در جشنوارههای جهانی ارائه میدهد؛ گویی سینما پوستینی وارونه را به تن کرده است و پر واضح است که دستمایه فرودستانه آن از امتزاج مناسبات سیاسی، نقش سینما را بهعنوان اشباح خیال انگیز بازنمایی میکند.
گویی نالههای ناقدین دردمند، متاسفانه در این بخش به مانند آب در هاون کوبیدن است. امروز در برخی موارد سینما به مثابه فانتاسموگوریا، همانا چاقویی شده که دسته خود را هم میبرد!
اما «فانتاسموگوریا» چیست؟ براساس تعریف دانشنامه آکسفورد، «فانتاسموگوریا» به معنای مجموعه یا زنجیرهای از تصاویر خیالی یا حتی واقعی است که در حالت رویا یا هذیان تبآلود رؤیت میشوند. مشابهت زبان سینما و برداشتی که امروز از سینما به عنوان ابژهای آزاد میشود، گاهی آن را تا مرز پیش بردن به سمت و سوی سرمایه و کالا پیش میبرد. اتفاق مهیبی که روز به روز از ارزش هنری آن میکاهد. بدترین حالت این است که سینما به مانند ایماژی شبحآلود همچون رشد سلول سرطانی به جاودانی برسد! سلولهای سرطانی از جهات مختلف با سلولهای طبیعی بدن متفاوت هستند. هنگامی که یک سری جهش منجر به ادامه رشد و تقسیم خارج از کنترل سلول میشود، سلولهای طبیعی به سلولهای سرطانی تبدیل میشوند. سلول سرطانی، سلولی است که به نوعی جاودانگی رسیده است ...
>> برای مطالعه متن کامل مطلب
یا مطالب
فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره
17
اقدام کنید
منبع:
اختصاصی سایت «برش های کوتاه»
205
-
سردبیر
کامنت های مرتبط با
مطلب فوق |
|
ارسال کامنت برای مطلب
فوق |
|
|