قداستی از جنس یک کولی / یادداشت مینا ایران فدا برای فیلم «تی تی»
::
29 مرداد 1401 ::
یادداشت مینا ایران فردا برای فیلم «تی تی» |
ماهنامه «برش های کوتاه»:
آیدا پناهنده در جدیدترین ساختۀ خود، بار دگر به مقولۀ مهمِ عشق در یک هندسۀ رمانتیک (مثلث عشقی) نه چندان پیچیدهای به مانند دو اثر قبلی خود «اسرافیل» و «ناهید» در یک موقعیت جغرافیایی مشترک پرداخته است و به گونهای تریلوژی خلق کرده است. داستان فیلم هرچند در نگاه نخست براساس دو مضمون نام آشنا ونخنمای سالهای اخیر سینمای ایران یعنی رَحِم اجارهای و تومور مغزی (سرطان) شکل گرفته است اما ساختار دراماتیک داستان برپایۀ مقولۀ عشق استوار است. عشقی نامتعارف که جنسش با درامهای عاشقانۀ نزار این روزهای سینمای ایران تفاوت آشکاری دارد. پناهنده برای پیشبرد روایت نامتعارف خود ازعشق، به «رئالیسمِ جادویی» متوسل میشود و رگههای جادو و خَرق عادت را به وقایع حقیقی داستانش پیوند میزند. او برای باورپذیر کردن امور خَرق عادت و گسست علت و معلولی پیرنگ داستانش، تعریفی کولیوار از کاراکتر اصلی داستان یعنی تیتی به مخاطب ارائه میدهد؛ به این ترتیب که شخصیت تیتی را یک زن کولی با مشخصههای بارز این اقلیت در فرهنگ «روما» معرفی میکند. زنی که دارای نیروی خاص جادویی و توانایی ایجاد اعجاز است و با وجود آنکه ساده دل و به نوعی بی غَل و غَش است و در نگاه عامیانه مردم، خُل وضع به نظر میرسد؛ اما بواسطۀ کولی بودنش، پرترهای از یک زن خارج از چهارچوب است که به قواعد و الگوهای پیش ساخته گردن نمینهد. او یک زن مستقل است که سرشار از حیات و زندگی است و درعین حال توانایی زندگی بخشیدن به دیگران را دارد.
>> برای مطالعه متن کامل مطلب
یا مطالب
فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره
19
اقدام کنید
منبع:
اختصاصی «برش های کوتاه»
361
-
سردبیر
کامنت های مرتبط با
مطلب فوق |
|
ارسال کامنت برای مطلب
فوق |
|
|