Header

صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما  |  سه شنبه 23 مهر 1403

 

New Page 1

 

جدیدترین مطالب

  آرامش پس از طوفان ... / سرمقاله شماره نوزدهم به قلم احمد شاهوند

  زنده باد قهرمان / یادداشت هژیر مشیروزیری برای مسعود کیمیایی به بهانه سالروز تولد او

  شرق‌زدگی! / یادداشت مازیار وکیلی برای فیلم «بدون قرار قبلی»

  یک سوژه خوب با خودکشی پایان‌بندی / یادداشت پژمان خلیل زاده برای فیلم «زالاوا»

  قداستی از جنس یک کولی / یادداشت مینا ایران فدا برای فیلم «تی تی»

  شماره نوزدهم ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» منتشر شد

  شماره هجدهم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه نقد و بررسی چهل نقش ماندگار تاریخ سینمای ایران منتشر شد

  یک اخلالگر جنسی!

  راوی متفاوت تاریخ

  نقشی که معمولی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

www.ShortCutsMag.ir - Advertise

تبلیغات

:: اینجا محل تبلیغ شماست  ::

 

پیشخوان ماهنامه

«برش های کوتاه»

 

شماره: 19

تاریخ انتشار: 20 / 5 / 1401

.........................

 

شماره: 18

تاریخ انتشار: 1 / 4 / 1401

.........................

 

شماره: 17

تاریخ انتشار: 16 / 3 / 1401

.........................

 

شماره: 15

تاریخ انتشار: 1 / 1 / 1401

.........................

 

شماره: 14

تاریخ انتشار: 12 / 11 / 1400

.........................

>> دانلود همه شماره ها

 

ماهنامه «برش های کوتاه»  >> اخبار و مطالب  >> مربوط به گروه پرده نقره ای

قداستی از جنس یک کولی / یادداشت مینا ایران فدا برای فیلم «تی تی»

:: 29 مرداد 1401  ::

یادداشت مینا ایران فردا برای فیلم «تی تی»

 

ماهنامه «برش های کوتاه»: آیدا پناهنده در جدیدترین ساختۀ خود، بار دگر به مقولۀ مهمِ عشق در یک هندسۀ رمانتیک (مثلث عشقی) نه چندان پیچیده‌ای به مانند دو اثر قبلی خود «اسرافیل» و «ناهید» در یک موقعیت جغرافیایی مشترک پرداخته است و به گونه‌ای تریلوژی خلق کرده است. داستان فیلم هرچند در نگاه نخست براساس دو مضمون نام‌ آشنا ونخ‌نمای سال‌های اخیر سینمای ایران یعنی رَحِم اجاره‌ای و تومور مغزی (سرطان) شکل گرفته است اما ساختار دراماتیک داستان برپایۀ مقولۀ عشق استوار است. عشقی نامتعارف که جنسش با درام‌های عاشقانۀ نزار این روزهای سینمای ایران تفاوت آشکاری دارد. پناهنده برای پیشبرد روایت نامتعارف خود ازعشق، به «رئالیسمِ جادویی» متوسل می‌‎شود‌ و رگه‌های جادو و خَرق عادت را به وقایع حقیقی داستانش پیوند می‌زند. او برای باورپذیر کردن امور خَرق عادت و گسست علت و معلولی پیرنگ داستانش، تعریفی کولی‌وار از کاراکتر اصلی داستان یعنی تی‌تی به مخاطب ارائه می‌دهد؛ به این ترتیب که شخصیت تی‌تی را یک زن کولی با مشخصه‌های بارز این اقلیت در فرهنگ «روما» معرفی می‌کند. زنی که دارای نیروی خاص جادویی و توانایی ایجاد اعجاز است و با وجود آنکه ساده دل و به نوعی بی غَل و غَش است و در نگاه عامیانه مردم، خُل وضع به نظر می‌رسد؛ اما بواسطۀ کولی بودنش، پرتره‌ای از یک زن خارج از چهارچوب است که به قواعد و الگوهای پیش ساخته گردن نمی‌نهد. او یک زن مستقل است که سرشار از حیات و زندگی است و درعین حال توانایی زندگی بخشیدن به دیگران را دارد.

>> برای مطالعه متن کامل مطلب یا مطالب فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره 19 اقدام کنید

 

منبع: اختصاصی «برش های کوتاه»

361 -  سردبیر

کامنت های مرتبط با مطلب فوق

 

 

ارسال کامنت برای مطلب فوق

* نام

* نام خانوادگی:

* ایمیل

* متن کامنت:

 

* کد روی عکس فوق را

وارد کنید:

IP شما

98.80.143.34

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی ماهنامه «برش های کوتاه» بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما 


  كليه حقوق اين سايت براي سایت ماهنامه «برش های کوتاه» (www.ShortCutsMag.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 - 2022  www.ShortCutsMag.ir All rights reserved


طراحی و اجرا: Cinet Studio