«مراد صفرخانی» / بابک حمیدیان / فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی زنند»
یک اخلالگر جنسی!
::
2 تیر 1401 ::
سیدرضا صائمی
ماهنامه «برش های کوتاه»:
بابک حمیدیان در نقش مراد صفرخانی در فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» یکی از بیبدیلترین نقشهای سینمایی خود را ایفاء میکند که این موقعیت ویژه نه لزوما به واسطه جنس بازیاش که به دلیل موقعیت ویژه و استثنایی نقش و کاراکتر است. شخصیتی که کمتر در سینمای ایران به آن پرداخته شد. کاراکتری که به واسطه برخی ملاحظات فرهنگی و خطقرمزهای برساخته آن کمتر جرات
ادامه
«میرزا ابراهیم خان عکاسباشی» / مهدی هاشمی / فیلم «ناصرالدین شاه اکتور سینما»
راوی متفاوت تاریخ
::
2 تیر 1401 ::
سمانه عابدینی
ماهنامه «برش های کوتاه»:
«ناصرالدینشاه آکتور سینما» در ظاهر روایت، ورود سینما به ایران در اواخر دوران قاجارهاست. ابراهیم خان عکاسباشی با بازی مهدی هاشمی با گریمی شبیه به چارلی چاپلین و عاشق آتیه با مظفرالدین شاه به فرنگ میرود و با دستور او سینماتوگراف را به ایران میآورد. اما از آنجایی که یکی از کارهای سینما به تصویر کشیدن گذشته است او در همان ابتدا بر خلاف عشق به آتیه
ادامه
«نقی معمولی» / محسن طنابنده / سریال «پایتخت»
نقشی که معمولی نیست
::
2 تیر 1401 ::
سیدرضا صائمی
ماهنامه «برش های کوتاه»:
دو نام نقی معمولی و محسن تنابنده آنقدر به هم گره خورده و درهم تنیده شدهاند که تفکیک آنها از هم کار دشواری است. بدیهی است وقتی نویسنده و بازیگر یک نقش، یک فرد باشد امکانی برای این یگانگی فراهم میشود. گرچه تنابنده پیش از این و بعد از این، نقشهای دیگری هم ایفاء کرده اما «نقی معمولی» شاه نقشی است که هویت بازیگری تنابنده به آن وابسته است. محسن تنابنده
ادامه
«سلیمان» / فرهاد قائمیان / فیلم «قارچ سمی»
مغز متفکر جریان استبدادستیز
::
2 تیر 1401 ::
مجتبی اردشیری
ماهنامه «برش های کوتاه»:
«قارچ سمی» یک فیلم استثنایی در تاریخ سینمای ماست. روحیه تهاجمی از نگاه یک مصلح اجتماعی به نفع مردم، محوریت اصلی داستان است.
در این فیلم، «سلیمان» (فرهاد قائمیان) در لفافه، مرشد «دومان» (جمشید هاشمپور) است. رزمندهای که در روزگار جنگ، نیروی بالادستی دومان بوده و حالا به دلایل تبعات به جا مانده از آن دوران، در یک آسایشگاه اعصاب و روان، مشغول مداواست.
ادامه
«احمد مرزوقی» / علی نصیریان / فیلم «جایزه»
سرگردان در بحران جایزه
::
2 تیر 1401 ::
نیما بهدادی مهر
ماهنامه «برش های کوتاه»:
سینمای ایران تا پیش از آنکه متهم به استفاده بیش از اندازه از لوکیشن تهران شود نسبت به شهرهای دیگر ایران سخاوت بیشتری نشان میداد و در شخصیتپردازی و فضاسازی به انسانهای ساده دل شهرستانی و لوکیشنهای بکر سراسر ایران توجه مناسبتری داشت.
این رویکرد که در سینمای پیش از انقلاب به خلق شخصیت آقای هالو در فیلم «آقای هالو» (داریوش مهرجویی) بدل شد در سینمای
ادامه
«امیرمحمد گلکار» / یونس غزالی / سریال «وضعیت سفید»
بازیگوشیهای نفسانی در دل شرایطی ملتهب
::
2 تیر 1401 ::
سیدجواد صفوی
ماهنامه «برش های کوتاه»:
شخصیت امیرمحمد گلکار مهمترین شخصیت مجموعه «وضعیت سفید» است. چرا که بین تعداد زیادی از شخصیتهای به هم مربوط که اغلب اعضای خانواده و خویشاوندان به هم مرتبط به حساب میآیند و در اغلب اوقات در کنار همدیگر هستند، همراهی خاص تماشاگر با امیرمحمد است. پسری نوجوان و در مرحله بلوغ جسمی و فکری که جنگ و ترس و عشق را همانطور تجربه میکند که فداکاری و درست فکر
ادامه
«مریم افشار» / لعیا زنگنه / سریال «در پناه تو»
شمایلی از دختر دانشجوی مطلوب
::
2 تیر 1401 ::
سیدرضا صائمی
ماهنامه «برش های کوتاه»:
نقش مریم در سریال «در پناه تو» بدون شک نقطه عطفی در کارنامه بازیگری لعیا زنگنه است. بازیگری که با این نقش شناخته شد و همچنان نیز با همین نقش شناخته میشود. نقشی که یکی از دو شخصیت اصلی قصه است و در نسبت با محمد با بازی حسن جوهرچی یک زوج هنری را تشکیل دادند. مریم افشار دانشجوی رشته هنر دختری خانوادهدار است و نمادی از دختر امروزی با مؤلفههای دهه هفتاد
ادامه
«رضا صباحی» / خسرو شکیبایی / سریال «خانه سبز»
قواره های استاندارد یک مصلح
::
2 تیر 1401 ::
مجتبی اردشیری
ماهنامه «برش های کوتاه»:
«خسرو شکیبایی» در پردازش و خلق کاراکتر «رضا صباحی» در قدوقوارههای یک مولف تمام عیار ظاهر میشود. میداند که برای رسیدن به چنین نقشی، باید احساس و تکنیک را با هم و در یک سطح به کار ببندد. کار زمانی سختتر میشود که تکنیک، اینجا دیگر به مانند «هامون» و نقشهای سینماییاش، نباید دیده و احساس شود بلکه چیرگی ظاهری با دادههای احساسی است.
ما در سریال
ادامه
«علی» / میرفرخ هاشمیان / فیلم «بچه های آسمان»
جان کندن برای اول نشدن
::
2 تیر 1401 ::
مهدی تیموری
ماهنامه «برش های کوتاه»:
یکی از ماندگارترین نقشآفرینیهای تاریخ سینمای ایران بدون تردید متعلق به «میر فرخ هاشمیان» در نقش علی پسربچه با معرفت فیلم «بچههای آسمان» است و میرفرخ بهخوبی توانسته هر آنچه کاراکتر علی نیاز داشته را به اجرا در بیاورد. علی پسرکِ دبستانی به قول پدرش «هشت نه ساله» قهرمان داستان است که مشتاقانه در برابر خواستههایش (یافتن یک جفت کفش) با موانع و مشکلات
ادامه
«ناخدا» / داریوش ارجمند / فیلم «ناخدا خورشید»
قهرمان بومی کلاسیک
::
2 تیر 1401 ::
محمدجواد فراهانی
ماهنامه «برش های کوتاه»:
«ناخدا خورشید» اقتباسی آزاد از رمان «داشتن و نداشتن» همینگوی است و میتوان نظام فرهنگی حاکم بر جنوب را در تار و پود روایت و فضاسازیاش دید. با این حال برخی از مناسبات حاکم میان شخصیتها، هم خلاف روایت منبع اقتباسی است و هم در سیطرهی ساختار اثر کمی با انفعال روبهرو میشود.
خط اصلی داستان «ناخدا خورشید» را تم عدالتطلبی شکل میدهد. با ناخدایی مواجهایم
ادامه