Header

صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما  |  سه شنبه 23 مهر 1403

 

New Page 1

 

جدیدترین مطالب

  آرامش پس از طوفان ... / سرمقاله شماره نوزدهم به قلم احمد شاهوند

  زنده باد قهرمان / یادداشت هژیر مشیروزیری برای مسعود کیمیایی به بهانه سالروز تولد او

  شرق‌زدگی! / یادداشت مازیار وکیلی برای فیلم «بدون قرار قبلی»

  یک سوژه خوب با خودکشی پایان‌بندی / یادداشت پژمان خلیل زاده برای فیلم «زالاوا»

  قداستی از جنس یک کولی / یادداشت مینا ایران فدا برای فیلم «تی تی»

  شماره نوزدهم ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» منتشر شد

  شماره هجدهم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه نقد و بررسی چهل نقش ماندگار تاریخ سینمای ایران منتشر شد

  یک اخلالگر جنسی!

  راوی متفاوت تاریخ

  نقشی که معمولی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

www.ShortCutsMag.ir - Advertise

تبلیغات

:: اینجا محل تبلیغ شماست  ::

 

پیشخوان ماهنامه

«برش های کوتاه»

 

شماره: 19

تاریخ انتشار: 20 / 5 / 1401

.........................

 

شماره: 18

تاریخ انتشار: 1 / 4 / 1401

.........................

 

شماره: 17

تاریخ انتشار: 16 / 3 / 1401

.........................

 

شماره: 15

تاریخ انتشار: 1 / 1 / 1401

.........................

 

شماره: 14

تاریخ انتشار: 12 / 11 / 1400

.........................

>> دانلود همه شماره ها

 

ماهنامه «برش های کوتاه»  >> اخبار و مطالب  >> مربوط به گروه دانشگاه نقش ها

«احمد مرزوقی» / علی نصیریان / فیلم «جایزه»

سرگردان در بحران جایزه

:: 2 تیر 1401  ::

علی نصیریان در نمایی از فیلم «جایزه»

 

ماهنامه «برش های کوتاه»: سینمای ایران تا پیش از آنکه متهم به استفاده بیش از اندازه از لوکیشن تهران شود نسبت به شهرهای دیگر ایران سخاوت بیشتری نشان می‌داد و در شخصیت‌پردازی و فضاسازی به انسان‌های ساده دل شهرستانی و لوکیشن‌های بکر سراسر ایران توجه مناسب‌تری داشت.

این رویکرد که در سینمای پیش از انقلاب به خلق شخصیت آقای هالو در فیلم «آقای هالو» (داریوش مهرجویی) بدل شد در سینمای پس از انقلاب و در دهه شصت بیشتر نمود یافت و نقش‌های سینمایی در این دهه بیش از آنکه متمرکز بر بازتاب تصویر اجتماعی از پایتخت‌نشینان باشند توجه خود را بر لوکیشن‌های متنوع و شخصیت‌های بومی دیگر استان ها معطوف کرده بودند. بدیهی است در چنین نگرشی امکان خلق موقعیت‌های کمیک یا تلخ از وضعیت شهرستانی‌های مهاجر تمهیدی روایی برای ساخت فیلم در آن دهه محسوب می‌شد.

حاصل چنین نگرشی خلق شخصیت‌های اصیل شهرستانی در فیلم‌ها بود. شخصیت‌های ملموسی که در فیلم‌هایی مانند «آبادانی‌ها» ساخته کیانوش عیاری، «دندان مار» ساخته مسعود کیمیایی، «آپارتمان شماره 13» ساخته زنده یاد یدالله صمدی و «زرد قناری» ساخته رخشان بنی‌اعتماد روایتی از دغدغه‌ها و مشکلات شهرستانی‌های مهاجر در دل مناسبات پایتخت را بازتاب می‌دادند ...

>> برای مطالعه متن کامل مطلب یا مطالب فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره 18 اقدام کنید

 

منبع: اختصاصی سایت «برش های کوتاه»

374 -  سردبیر

کامنت های مرتبط با مطلب فوق

 

 

ارسال کامنت برای مطلب فوق

* نام

* نام خانوادگی:

* ایمیل

* متن کامنت:

 

* کد روی عکس فوق را

وارد کنید:

IP شما

98.80.143.34

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی ماهنامه «برش های کوتاه» بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما 


  كليه حقوق اين سايت براي سایت ماهنامه «برش های کوتاه» (www.ShortCutsMag.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 - 2022  www.ShortCutsMag.ir All rights reserved


طراحی و اجرا: Cinet Studio