Header

صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما  |  سه شنبه 23 مهر 1403

 

New Page 1

 

جدیدترین مطالب

  آرامش پس از طوفان ... / سرمقاله شماره نوزدهم به قلم احمد شاهوند

  زنده باد قهرمان / یادداشت هژیر مشیروزیری برای مسعود کیمیایی به بهانه سالروز تولد او

  شرق‌زدگی! / یادداشت مازیار وکیلی برای فیلم «بدون قرار قبلی»

  یک سوژه خوب با خودکشی پایان‌بندی / یادداشت پژمان خلیل زاده برای فیلم «زالاوا»

  قداستی از جنس یک کولی / یادداشت مینا ایران فدا برای فیلم «تی تی»

  شماره نوزدهم ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» منتشر شد

  شماره هجدهم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه نقد و بررسی چهل نقش ماندگار تاریخ سینمای ایران منتشر شد

  یک اخلالگر جنسی!

  راوی متفاوت تاریخ

  نقشی که معمولی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

www.ShortCutsMag.ir - Advertise

تبلیغات

:: اینجا محل تبلیغ شماست  ::

 

پیشخوان ماهنامه

«برش های کوتاه»

 

شماره: 19

تاریخ انتشار: 20 / 5 / 1401

.........................

 

شماره: 18

تاریخ انتشار: 1 / 4 / 1401

.........................

 

شماره: 17

تاریخ انتشار: 16 / 3 / 1401

.........................

 

شماره: 15

تاریخ انتشار: 1 / 1 / 1401

.........................

 

شماره: 14

تاریخ انتشار: 12 / 11 / 1400

.........................

>> دانلود همه شماره ها

 

ماهنامه «برش های کوتاه»  >> اخبار و مطالب  >> مربوط به گروه دانشگاه نقش ها

«میرزا ابراهیم خان عکاس‌باشی» / مهدی هاشمی / فیلم «ناصرالدین شاه اکتور سینما»

راوی متفاوت تاریخ

:: 2 تیر 1401  ::

مهدی هاشمی در نمایی از سریال «ناصرالدین شاه اکتور سینما»

 

ماهنامه «برش های کوتاه»: «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما» در ظاهر روایت، ورود سینما به ایران در اواخر دوران قاجارهاست. ابراهیم خان عکاس‌باشی با بازی مهدی هاشمی با گریمی شبیه به چارلی چاپلین و عاشق آتیه با مظفرالدین شاه به فرنگ می‌رود و با دستور او سینماتوگراف را به ایران می‌آورد. اما از آنجایی که یکی از کارهای سینما به تصویر کشیدن گذشته است او در همان ابتدا بر خلاف عشق به آتیه یا همان آینده با اشتباه وزیر به گذشته پرتاب می‌شود.

سینمایی که ابراهیم خان به ایران می‌آورد صنعت معروف سینما نیست. آینۀ تمام‌نمای تاریخ پر فراز و نشیب ایران است. ابراهیم خان در عینیت عاشق آتیه است که به‌نوعی نماد آینده است، و در ذهنیت عاشق تصویر است، تصویر که چون آینه‌ای هر آنچه را او در ذهن داشته باشد به نمود عینی و بیرونی آن تبدیل می‌کند. وصال ابراهیم‌خان با آتیه تنها زمانی رخ می‌دهد که آینۀ ذهن او در سینما بازتاب پیدا کرده باشد. یعنی وصال ذهن و عین ابراهیم خان تنها در روایت گذشته و رساندن آن به آینده رخ خواهد داد. آتیه به ‌نوعی معشوق ازلی و ابدی است همانند معاشیق شاعران ادب پارسی که قابل لمس و دیدن نیستند و تنها ساخته و پروردۀ ذهن شاعرانند یا آنیمای شخصیت آنها هستند. از سویی آتیه مخاطب ذهنی تمام نویسندگان و راویان است ...

>> برای مطالعه متن کامل مطلب یا مطالب فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره 18 اقدام کنید

 

منبع: اختصاصی سایت «برش های کوتاه»

483 -  سردبیر

کامنت های مرتبط با مطلب فوق

 

 

ارسال کامنت برای مطلب فوق

* نام

* نام خانوادگی:

* ایمیل

* متن کامنت:

 

* کد روی عکس فوق را

وارد کنید:

IP شما

98.80.143.34

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی ماهنامه «برش های کوتاه» بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما 


  كليه حقوق اين سايت براي سایت ماهنامه «برش های کوتاه» (www.ShortCutsMag.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 - 2022  www.ShortCutsMag.ir All rights reserved


طراحی و اجرا: Cinet Studio