Header

صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما  |  يكشنبه 23 مرداد 1401

 

New Page 1

ماهنامه «برش های کوتاه»  >> اخبار و مطالب  >> لیست مطالب

گروه ها

 

جدیدترین مطالب

 

>> همه مطالب

 

پربیننده ترین مطالب

 

>> همه پربيننده ترين ها

لیست مطالب گروه پرده نقره ای

ترتیب بر اساس:   پربیننده ترین های دو هفته اخیر     جدیدترین ها

صفحه:

1

از

1

1

 

 

نگاهی به فیلم «مجبوریم»

مجبوریم ببینیم و بشنویم

::  18 خرداد 1401  ::

آلا فوقی

ماهنامه «برش های کوتاه»:  در سینمای ایران به درام‌ها و ملودرام‌هایی که در آن شخصیت‌ها با بحران‌هایی ورای محیط خانواده و متأثر از جامعه‌ی بیرونی مواجه می‌شوند، «فیلم اجتماعی» می‌گویند؛ تا جایی که گاه به اشتباه از عبارت ژانر اجتماعی نیز برای توصیف چنین فیلم‌هایی استفاده می‌‌شود. در شرایطی که بخش عمده‌ای از تولیدات سینمای ایران را فیلم‌های اجتماعی تشکیل داده که در آنها پرداختن

ادامه


 

زاویه دید خاکستری ِ مایل به بی‌رنگی ِ لنز دوربین «مجبوریم»

فیلمسیاسی: ابتذال فلاکت

::  18 خرداد 1401  ::

پژمان خلیل زاده

ماهنامه «برش های کوتاه»:  مهرزاد دانش منتقد و مدرس سینما زمانی در نقد فیلم «رسوایی» از واژه مرکب فیلمسیاسی استفاده کرد که الهام گرفته شده از واژه ابداعی دکتر کاووسی یعنی همان فیلمفارسی است. منطق زبانی و بیانی واژه مرکب بدین شکل است که واژه تازه تشکیل شده در شکل ماهوی خود دیگر آن معنای مستقل را نمی‌دهد و یک مفهوم جدید را در پس خروجی خود به وجود می‌آورد. در همین راستا فیلمسیاسی

ادامه


 

«مجبوریم» می توانست به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های درمیشیان بدل شود ...

بی شناسنامه ها

::  18 خرداد 1401  ::

نعیم صدفی

ماهنامه «برش های کوتاه»:  جامپ‌کات‌های پی درپی، دیالوگ‌های مواج در بسترِ ملتهب سیاهی‌ها و البته شخصیت‌هایی که از تاریکی به سوی تاریکی مطلق رهسپار می‌شوند، از مشخصه‌های آثار رضا درمیشیان بوده است، همیشه. او به مانند آثار پیشین خود در «مجبوریم» نیز سراغ سوژه‌ی داغ و بحث برانگیزی رفته است: ماجرای زندگی بی‌شناسنامه‌ها در پایین شهر. اما این ویژگی‌ها در این اثر تا چه میزان مورد استفاده

ادامه


 

پاسخ به چند سؤال پیرامون «مجبوریم»

اخلاق یا قانون؟

::  18 خرداد 1401  ::

مجتبی محمدی

ماهنامه «برش های کوتاه»:  در این فیلم نکاتی چند دارای حائز اهمیت است: 1 - نحوه برخورد سیستم قانونی در حوزه‌های محتلف با موضوعاتی مانند تکدی گری، معتادان خیابانی و متجاهر چگونه باید باشد؟ الف: سیستم انتظامی: هر سیستمی مسئول اجرای قوانین خود است و نمی تواند و نباید در حوزه مسئولیت دیگران دخالت کند. وظیفه قوه انتظامی را می‌توان دو گونه تنظیم کرد: اخلاق محور وقانون محور.(البته

ادامه


 

«مجبوریم»، نمونه ترقی‌خواهانه رشد مستقل یک جریان فکری است

نمونه صحیحی از یک نقد اجتماعی و فرهنگی درست

::  18 خرداد 1401  ::

مجتبی اردشیری

ماهنامه «برش های کوتاه»:  «مجبوریم»، نمونه ترقی‌خواهانه رشد مستقل یک جریان فکری است که طی آن به شکلی زیرساختی، یک نقد اجتماعی درست بدون چارچوبه‌های سیاه‌نما بازتعریف شده و بدون هیچ داوری، دغدغه‌های خود را با مخاطب در میان می‌گذارد. رضا درمیشیان در «مجبوریم»، امضای مستقل خود در حوزه فیلمسازی را پررنگ‌تر می‌کند. در فرم که اصلی‌ترین مؤلفه اجرایی این کارگردان جوان است، یک بلوغ

ادامه


 

تصویر زندگی پر از چالش سه شخصیت زن در «مجبوریم»

تلخی های بی پایان

::  18 خرداد 1401  ::

فرهاد خالدی نیک

ماهنامه «برش های کوتاه»:  «مجبوریم» پس از «بغض»، «عصبانی نیستم»، «لانتوری» و فیلم به نمایش درنیامده‌ی «یواشکی»، تازه‌ترین فیلم رضا درمیشیان در مقام کارگردان است. مروری بر ساخته‌های قبلی درمیشیان نشان می‌دهد پرداختن به مشکلات و نابسامانی‌های اجتماعی در دستور کارش قرار داشته و این قبیل موضوعات را به صریح‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. اگر در «عصبانی نیستم» نمایش اتفاقات و رخدادهایی

ادامه


 

نگاهی به فیلم «مجبوریم»

قهرمان‌های محکوم به فنا در سینمای اجتماعی

::  18 خرداد 1401  ::

منصوره جعفری

ماهنامه «برش های کوتاه»:  «مجبوریم» یک درام اجتماعی است که در بیان مسأله خود ناتوان می‌ماند؛ چرا که موفق نمی‌شود مسیر خود را تا انتها به راهی ببرد که از ابتدا مطرح کرده بود و قهرمان‌های فیلم با عبور از آستانۀ خطر به نتیجه تازه‌ای نمی‌رسند و محکوم به فنا و نابودی هستند. فیلم در ابتدا سعی می‌کند به زندگی گلبهار (پردیس احمدیه) بپردازد؛ زن جوان کارتن خوابی که از طریق زایش و

ادامه


 

نگاهی به فیلم «لامینور»

به رنگ موسیقی

::  18 خرداد 1401  ::

مهران زارعیان

ماهنامه «برش های کوتاه»:  نام بزرگ مهرجویی و سایه‌ای که آثار سترگش بر فیلم‌های نحیف اخیرش انداخته، باعث شده که به ندرت نقد یا نظری درباره این فیلم‌ها بخوانیم که نویسنده‌اش به افول محسوس و غیرقابل انکار مهرجوییِ متأخر اشاره نکرده باشد و ناامیدی خود را نسبت به فیلم‌های جدیدش بروز نداده باشد. به گمان من این رویکرد، قضاوت متداول درباره آثار اخیر مهرجویی را دچار اغراق کرده است

ادامه


1

اخبار کوتاه

www.ShortCutsMag.ir - Advertise

تبلیغات

:: اینجا محل تبلیغ شماست  ::

 

پیشخوان ماهنامه

«برش های کوتاه»

 

شماره: 18

تاریخ انتشار: 1 / 4 / 1401

.........................

 

شماره: 17

تاریخ انتشار: 16 / 3 / 1401

.........................

 

شماره: 15

تاریخ انتشار: 1 / 1 / 1401

.........................

 

شماره: 14

تاریخ انتشار: 12 / 11 / 1400

.........................

 

شماره: 13

تاریخ انتشار: 15 / 10 / 1400

.........................

>> دانلود همه شماره ها

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی ماهنامه «برش های کوتاه» بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما 


  كليه حقوق اين سايت براي سایت ماهنامه «برش های کوتاه» (www.ShortCutsMag.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 - 2022  www.ShortCutsMag.ir All rights reserved


طراحی و اجرا: Cinet Studio