Header

صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما  |  يكشنبه 23 مرداد 1401

 

New Page 1

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

www.ShortCutsMag.ir - Advertise

تبلیغات

:: اینجا محل تبلیغ شماست  ::

 

پیشخوان ماهنامه

«برش های کوتاه»

 

شماره: 18

تاریخ انتشار: 1 / 4 / 1401

.........................

 

شماره: 17

تاریخ انتشار: 16 / 3 / 1401

.........................

 

شماره: 15

تاریخ انتشار: 1 / 1 / 1401

.........................

 

شماره: 14

تاریخ انتشار: 12 / 11 / 1400

.........................

 

شماره: 13

تاریخ انتشار: 15 / 10 / 1400

.........................

>> دانلود همه شماره ها

 

ماهنامه «برش های کوتاه»  >> اخبار و مطالب  >> مربوط به گروه پرده نقره ای

زاویه دید خاکستری ِ مایل به بی‌رنگی ِ لنز دوربین «مجبوریم»

فیلمسیاسی: ابتذال فلاکت

:: 18 خرداد 1401  ::

 

ماهنامه «برش های کوتاه»: مهرزاد دانش منتقد و مدرس سینما زمانی در نقد فیلم «رسوایی» از واژه مرکب فیلمسیاسی استفاده کرد که الهام گرفته شده از واژه ابداعی دکتر کاووسی یعنی همان فیلمفارسی است. منطق زبانی و بیانی واژه مرکب بدین شکل است که واژه تازه تشکیل شده در شکل ماهوی خود دیگر آن معنای مستقل را نمی‌دهد و یک مفهوم جدید را در پس خروجی خود به وجود می‌آورد. در همین راستا فیلمسیاسی یعنی اثری که نه فیلم است و نه سیاسی است، درست همانند معنای فیلمفارسی. «مجبوریم» جدیدترین اثر رضا درمیشان در معنای کامل کلمه یک فیلمسیاسی مضمحل، پر از شعار و مضامین از مد افتاده است که تماماً می‌خواهد در پشت مضمونی سطحیِ به اصطلاح سیاسی‌اش یک برایند هنری برای خود دست و پا نماید. اما باید بگوییم که برخی فیلم‌های این چند سال گذشته سینمای ایران به سمت یک فراز ابتر در ساختار و اغراق در تکنیک و شوآف کردن مضامین مورد بازخورد ذره‌بینی اجتماع رفته‌اند تا به همین بهانه برای خود طرف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ببندند و تنها چیزی که این وسط قربانی خواهد شد نفس ماهوی خود آن طبقات و اقشار و اتمسفر است.

«مجبوریم» یک قصه در ظاهر اجتماعی با پرداخت و آسیب‌شناسی مسئله‌ خیابان‌گردان، اعتیاد، ناهنجاری‌های مدنی، اجحاف بر حقوق زنان و تمام آن چیزهایی که بوی گزاره‌های جامعه‌ی امروز ایران را در دنبالچه‌ی خود یدک می‌کشد. ولی در امر چگونگی، فیلم از همان ابتدا در برابر موضع ساختی خود باخت می‌دهد و گویی لایه‌های بصری و تکنیکال اثر اسیر این مضامین‌اند، نه اینکه مضامین را دراماتیزه کرده و سپس به فرم دربیاورد. ...

>> برای مطالعه متن کامل مطلب یا مطالب فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره 17 اقدام کنید

 

منبع: اختصاصی سایت «برش های کوتاه»

59 -  سردبیر

کامنت های مرتبط با مطلب فوق

 

 

ارسال کامنت برای مطلب فوق

* نام

* نام خانوادگی:

* ایمیل

* متن کامنت:

 

* کد روی عکس فوق را

وارد کنید:

IP شما

3.236.225.157

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی ماهنامه «برش های کوتاه» بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما 


  كليه حقوق اين سايت براي سایت ماهنامه «برش های کوتاه» (www.ShortCutsMag.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 - 2022  www.ShortCutsMag.ir All rights reserved


طراحی و اجرا: Cinet Studio