Header

صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما  |  دوشنبه 4 مهر 1401

 

New Page 1

 

جدیدترین مطالب

  آرامش پس از طوفان ... / سرمقاله شماره نوزدهم به قلم احمد شاهوند

  زنده باد قهرمان / یادداشت هژیر مشیروزیری برای مسعود کیمیایی به بهانه سالروز تولد او

  شرق‌زدگی! / یادداشت مازیار وکیلی برای فیلم «بدون قرار قبلی»

  یک سوژه خوب با خودکشی پایان‌بندی / یادداشت پژمان خلیل زاده برای فیلم «زالاوا»

  قداستی از جنس یک کولی / یادداشت مینا ایران فدا برای فیلم «تی تی»

  شماره نوزدهم ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» منتشر شد

  شماره هجدهم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه نقد و بررسی چهل نقش ماندگار تاریخ سینمای ایران منتشر شد

  یک اخلالگر جنسی!

  راوی متفاوت تاریخ

  نقشی که معمولی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

www.ShortCutsMag.ir - Advertise

تبلیغات

:: اینجا محل تبلیغ شماست  ::

 

پیشخوان ماهنامه

«برش های کوتاه»

 

شماره: 19

تاریخ انتشار: 20 / 5 / 1401

.........................

 

شماره: 18

تاریخ انتشار: 1 / 4 / 1401

.........................

 

شماره: 17

تاریخ انتشار: 16 / 3 / 1401

.........................

 

شماره: 15

تاریخ انتشار: 1 / 1 / 1401

.........................

 

شماره: 14

تاریخ انتشار: 12 / 11 / 1400

.........................

>> دانلود همه شماره ها

 

ماهنامه «برش های کوتاه»  >> اخبار و مطالب  >> مربوط به گروه پرده نقره ای

«مجبوریم»، نمونه ترقی‌خواهانه رشد مستقل یک جریان فکری است

نمونه صحیحی از یک نقد اجتماعی و فرهنگی درست

:: 18 خرداد 1401  ::

 

ماهنامه «برش های کوتاه»: «مجبوریم»، نمونه ترقی‌خواهانه رشد مستقل یک جریان فکری است که طی آن به شکلی زیرساختی، یک نقد اجتماعی درست بدون چارچوبه‌های سیاه‌نما بازتعریف شده و بدون هیچ داوری، دغدغه‌های خود را با مخاطب در میان می‌گذارد.

رضا درمیشیان در «مجبوریم»، امضای مستقل خود در حوزه فیلمسازی را پررنگ‌تر می‌کند. در فرم که اصلی‌ترین مؤلفه اجرایی این کارگردان جوان است، یک بلوغ هوشمندانه، کاملا ملموس است. دوربین از آن بلاتکلیفی و گیجی رهایی می‌یابد و تاحدودی، شخصیت می‌شود. ریتم فیلم خطی‌تر است و به‌واسطه چگالی بالای داستانی، نوع ارتباط گرفتن آن با مخاطب، بهینه‌تر و سرراست‌تر می‌شود.

ضمن آن‌که درمیشیان در این فیلم، داستانی را مهندسی کرده که غلظت روایی بیشتری به نسبت کارهای قبلی‌اش دارد. از بیانی استعاری کمک نمی‌گیرد و خیلی صریح‌تر، حرف‌هایش را از زبان کاراکترهایش واگویه می‌کند. به همین دلیل است که «مجبوریم»، بیش از آن‌که به کلاژ و بیانیه‌ای از طعنه‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل شود، فیلمی داستان‌گو است که طی آن، تلاش شده تا بسترهای فرهنگی جامعه و خرده‌فرهنگ‌هایی که طیف‌های مختلف را درگیر کرده، مورد ارزیابی قرار دهد.

این ارزیابی، هوشمندانه به سمت نقد و داوری نمی‌رود. هم‌چنان‌که پایان فیلم نیز دربردارنده هیچ یک از المان‌های یک فینال کلاسیک نیست. توصیف‌گری فیلم که طی آن با ریتمی پرنفس، برخی ناملایمات فرهنگی و اجتماعی به تصویر کشیده می‌شود، زمینه‌ای را برای مخاطب فراهم می‌کند تا به یک انطباق و داوری درست از جامعه امروز ایران برسد ...

>> برای مطالعه متن کامل مطلب یا مطالب فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره 17 اقدام کنید

 

منبع: اختصاصی سایت «برش های کوتاه»

149 -  سردبیر

کامنت های مرتبط با مطلب فوق

 

 

ارسال کامنت برای مطلب فوق

* نام

* نام خانوادگی:

* ایمیل

* متن کامنت:

 

* کد روی عکس فوق را

وارد کنید:

IP شما

3.237.27.159

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی ماهنامه «برش های کوتاه» بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما 


  كليه حقوق اين سايت براي سایت ماهنامه «برش های کوتاه» (www.ShortCutsMag.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 - 2022  www.ShortCutsMag.ir All rights reserved


طراحی و اجرا: Cinet Studio