Header

صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما  |  سه شنبه 23 مهر 1403

 

New Page 1

 

جدیدترین مطالب

  آرامش پس از طوفان ... / سرمقاله شماره نوزدهم به قلم احمد شاهوند

  زنده باد قهرمان / یادداشت هژیر مشیروزیری برای مسعود کیمیایی به بهانه سالروز تولد او

  شرق‌زدگی! / یادداشت مازیار وکیلی برای فیلم «بدون قرار قبلی»

  یک سوژه خوب با خودکشی پایان‌بندی / یادداشت پژمان خلیل زاده برای فیلم «زالاوا»

  قداستی از جنس یک کولی / یادداشت مینا ایران فدا برای فیلم «تی تی»

  شماره نوزدهم ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» منتشر شد

  شماره هجدهم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه نقد و بررسی چهل نقش ماندگار تاریخ سینمای ایران منتشر شد

  یک اخلالگر جنسی!

  راوی متفاوت تاریخ

  نقشی که معمولی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

www.ShortCutsMag.ir - Advertise

تبلیغات

:: اینجا محل تبلیغ شماست  ::

 

پیشخوان ماهنامه

«برش های کوتاه»

 

شماره: 19

تاریخ انتشار: 20 / 5 / 1401

.........................

 

شماره: 18

تاریخ انتشار: 1 / 4 / 1401

.........................

 

شماره: 17

تاریخ انتشار: 16 / 3 / 1401

.........................

 

شماره: 15

تاریخ انتشار: 1 / 1 / 1401

.........................

 

شماره: 14

تاریخ انتشار: 12 / 11 / 1400

.........................

>> دانلود همه شماره ها

 

ماهنامه «برش های کوتاه»  >> اخبار و مطالب  >> مربوط به گروه پرده نقره ای

نگاهی به فیلم «لامینور»

به رنگ موسیقی

:: 18 خرداد 1401  ::

 

ماهنامه «برش های کوتاه»: نام بزرگ مهرجویی و سایه‌ای که آثار سترگش بر فیلم‌های نحیف اخیرش انداخته، باعث شده که به ندرت نقد یا نظری درباره این فیلم‌ها بخوانیم که نویسنده‌اش به افول محسوس و غیرقابل انکار مهرجوییِ متأخر اشاره نکرده باشد و ناامیدی خود را نسبت به فیلم‌های جدیدش بروز نداده باشد.
به گمان من این رویکرد، قضاوت متداول درباره آثار اخیر مهرجویی را دچار اغراق کرده است و شدت منفی بودن نظرات درباره این فیلم‌ها با نقاط قوت و ضعف واقعی آن‌ها، سنخیت ندارد.

علی‌رغم علاقه‌ای که به بررسی فیلم‌ها بر اساس نگره مؤلف دارم و علی‌رغم وجود ردپای مؤلفه‌ها و ارجاعات مختص مهرجویی در «لامینور» (از اطلاق لفظ «روشنفکران رذل» از سوی سهند تا نقیضگی مهمانی هجوآلود پایانی در نسبت با «مهمان مامان»)، ترجیح می‌دهم در این یادداشت کاری به نام و عقبه این فیلم‌ساز نداشته باشم و فقط به ارزش‌ها و ضعف‌های خود اثر بپردازم.

«لامینور» چه در فیلمنامه و چه در اجرای آن، فیلم سهل‌انگارانه و میان‌مایه‌ای است. یک ایده دو خطی ساده و فاقد بداعت دارد که تلاش ناچیزی برای گسترش آن و رساندنش به یک کلیت منسجم منطبق با قواعد فیلمیک انجام می‌دهد.

دختری جوان به نام نادی، به موسیقی علاقه دارد و برای قدم گذاشتن در مسیر این هنر، در مقابل مخالفت پدرش مقاومت می‌کند. این چیزی است که از همان سکانس اول می‌فهمیم و تا آخرین دقیقه فیلم هم وضعیت نادی در همین حالت می‌ماند و روندی وجود ندارد که نتیجه مشخصی را دست‌گیر مخاطب کند.

>> برای مطالعه متن کامل مطلب یا مطالب فوق، نسبت به تهیه نسخه الکترونیک نشریه شماره 17 اقدام کنید

 

منبع: اختصاصی سایت «برش های کوتاه»

173 -  سردبیر

کامنت های مرتبط با مطلب فوق

 

 

ارسال کامنت برای مطلب فوق

* نام

* نام خانوادگی:

* ایمیل

* متن کامنت:

 

* کد روی عکس فوق را

وارد کنید:

IP شما

98.80.143.34

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی ماهنامه «برش های کوتاه» بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اصلی   |  آرشیو ماهنامه «برش های کوتاه»  |   دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما  |   درباره ما  |  تماس با ما 


  كليه حقوق اين سايت براي سایت ماهنامه «برش های کوتاه» (www.ShortCutsMag.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 - 2022  www.ShortCutsMag.ir All rights reserved


طراحی و اجرا: Cinet Studio